Hola chicos y chicas!

1 april 2014 - Santiago, Chili

Precies twee weken geleden stond ik voor het eerst op het Chileense land... Tijd voor een verhaaltje dus! Na ruim 14 uur vliegen stond ik hier dan eindelijk. Ik die zoals gewoonlijk alleen het nodige voorbereid had, een uur voor vertrek mijn koffer gepakt had met het idee van "Ik zie wel hoe het daar is, het komt vast wel goed" vertrokken was. Nou moet ik zeggen dat ik de eerste paar dagen weinig gezegd heb, en dit niet alleen omdat ik geen woord verstond van dat Chileens-Spaans. Ik heb werkelijk de eerste paar dagen mijn ogen uitgekeken en mijn enige antwoord op de vraag "wat vind je van Chili?" was... "lekker weer, wel wennen hoor ... alles is zo anders!".

In Santiago ben ik zeer goed ontvangen, mijn stagebieder is mij op komen halen van het vliegveld en heeft mij bij zijn schoonouders gebracht, waar ik tijdelijk mag wonen! Wat een lieve mensen! Van de week verhuis ik naar een nieuw stekkie in Las Condes. Twee uur later werd ik naar het kantoor gebracht waar ik kennis heb kunnen maken met mijn nieuwe collega's. Erg gezellige collega's maar ik verstond in het begin vrij weinig waar zij het over hadden. Later werd mij verteld dat Chilenen snel- en plat Spaans praten en dat zelfs spanjaren moeite hebben om Chilenen te verstaan... Oh daarom...! Inmiddels versta ik ze aardig, tenminste... als ze niet te snel praten. Spaans terug praten gaat steeds beter, maar mijn woordschat is zeer arm... heel frustrerend!

De eerste week heb ik gelijk wat kunnen zien van Chili door mee te gaan naar boomgaarden waar Combifrut (het bedrijf waar ik stage loop) het fruit van verhandelt. Daarnaast heb ik de twee eerste weken best wel nodig gehad om te verwerken wat allemaal nieuw was voor mij.

Opvallend is dat Santiago een vrij dure stad is. Het is niet goedkoper als in Europa... jammer :(.. Wel zijn de verschillen erg groot. In Santiago zie de dikste auto's rijden en als je een uurtje van de stad ben dan lopen de paard met wagens tussen de auto's. Ook had ik niet verwacht dat Santiago zo verwesterd was. Het "oude" centrum van Santiago is vrij rustiger terwijl je in de rijkere buurten (Las Condes, Vitacura, Lo Barnechea, Providencia...) om de kilometer een MALL tegen komt. Ook bijzonder is dat je overal de andesgebergte ziet... waar je ook naartoe rijd.

Tot nu toe heb ik het perfect naar mijn zin! Van het weekend hoop ik de stad iets meer te verkennen.. Santiago is zo groot! Er is zo veel te zien!

Verhaaltjes schrijven is niet mijn sterke kant, voor een eerste verhaaltje vind ik het onderhand wel mooi geweest. Geniet van de paar foto's die ik heb kunnen maken en tot de volgende keer :)

Ca fait maintenant deux semaines que je suis au Chili, l'occasion donc d'en faire un récit. Après environ 14 heures de vol, je me retrouve donc enfin à Santiago. Moi qui, comme d'habitude, avais préparé ma valise à la dernière minute et étais parti en me disant " on verra comment ça se passe... aucun problème!". Sauf que d'un seul coup tu te retrouves à l'autre bout du monde et tu fais moins la maline... En effet... j'étais plutôt silencieuse les premiers jours et ce n'était pas seulement parce que je ne comprenais pas un mot d'Espagnol-Chilien... Les premiers jours j'étais vraiment très impressionnée...

A l'aéroport, j'ai vraiment été bien accueilli. Mon maître de stage est venu me chercher à l'aéroport et m'a déposé chez une famille qui m'héberge pour environ deux semaines. Jai désormais trouvée quelque chose d'autre près du bureau où je fais mon stage. Deux heures plus tard mon maître de stage m'a emmené au bureau pour où j'ai pu faire connaissance avec mes nouveaux collègues pour quelques mois. Ils sont super sympas... sauf que... je ne comprenais vraiment pas grand-chose à ce qu'ils me racontaient! Plus tard, on m'a expliqué que les chiliens ont un dialecte que même les Espagnols ont du mal à comprendre... aahh c'est pour ça... je me disais aussi...Maintenant j'arrive de mieux en mieux à comprendre ce qu'ils disent, par contre, c'est toujours aussi difficile de leur répondre et c'est très frustrant!

La première semaine j'ai eu l'occasion de voir du pays. En effet, j'ai pu accompagner mes collègues à plusieurs reprises pour visiter des vergers où Combifrut (l'entreprise où je fais mon stage) commercialise les fruits. Mais surtout, les deux premières semaines ont été nécessaires pour m'climatiser.  Maintenant, ça va mieux et je profite à fond!

Santiago est une ville superbe! Il y tellement de choses à voir et à découvrir. J'avais vraiment pas pensé que Santiago ressemble tellement au modèle Américain avec de grands immeubles et des centres commerciaux, les MALLS, à chaque coin de rue. En plus de ça, les différences sociales sont assez étonnantes. Dans les quartiers les plus riches, on croise les voitures les plus luxueuses alors qu’un peu plus loin il n'est pas étonnant de croiser une calèche.

Voilà un peu mes premières impressions du Chili et de Santiago. J'espère que vous appréciez mes histoires, en tout cas j'essaierais d'actualiser ce blog régulièrement. Alors à bientôt :)!

1. Linda van Westrenen:
    hajj sjakkie!!
    Wat leuk om jou verhaal te lezen. ik herken er wel wat in. haha behalve dat last-minute inpakken. Ik was een week bezig!
    De taal lijkt mij nogal vervelend. Vooral als ze in het dialect praten! Maar jij gaat het snel leren,dat weet ik zeker.
    Geniet ervan!
    x linda
  2. Annita de Dood:
    2 april 2014
    Hoi Jacqueline, wat leuk dat je een reisverslag maakt. Indrukwekkend, nu al. Soort cultuurschok wellicht ook, ik had ook geen idee, vind het heel leuk, hoe je over alles schrijft!
    Lees ik op het nieuws over een zware aardbeving in Chili..., zijn we helemaal alert! Hopelijk gaat het je goed, je bent al een beetje aan het wennen, lees ik. Have fun! Groetjes, Annita uit een lente-achtig kikkerlandje (21 graden maar liefst, een hele week lang!)
  3. Elvira:
    2 april 2014
    Hoi Jacqueline, wil je wel oppassen wat je weggooid, heb je zomaar een aardbeving veroorzaakt! Of is het zo ver weg dat je net als ons hetzelfde nieuws kijkt?
    Leuk dat je ons op de hoogte houd van je belevenissen, groetjes van de hele familie
  4. Eva Fokker:
    2 april 2014
    Hi Jacqueline, wat leuk om je ervaringen te lezen.
    Knap dat je het Chileense Spaans zo snel eigen kunt maken.
    Verwacht dat je woordenschat heel snel op hoog niveau zal liggen.
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je geniet van de gastvrijheid en van het mooie land. Maar pas op voor pick-pocketing in de grote steden.
  5. Jan Fokker:
    2 april 2014
    Ha ha die jacqui "o we zien wel" tipies jacquline, maar in een ander wereld deel stappen is wel wat anders, chili is geen europa hoor, en als je weer naar een ander wereld deel gaat, dan is het weer heel anders.de taal word je vanzelf wel machtig, hebben wij ook snel geleerd in frankrijk, en je woorden schat gaat ook snel vooruit maar is nooit groot genoeg, want hoe verder je komt hoe meer woorden je wil leren .Ga je goed en geniet van je avontuur daar en tot horens.
    Groetjes van ons uit Frankrijk
  6. Klazien:
    4 april 2014
    Hoi Jacqueline,

Leuk je verhaal, ja Santiago is heel Europees, maar daarbuiten is het anders. Hebben jullie last van de aardbevingen gehad? Ben wel benieuwd.
    Veel plezier!
    Groet
    Klazien en Rosalin
  7. Ge-anneke:
    5 april 2014
    Hoi Jacqueline,
    hartstikke leuk dat jij je reisverhaal gaat beschrijven.Dat doe je goed. Hoe is het eten?
    Knap dat jij al aardig wat Spaans kunt volgen!! Geniet van je stage! Groetjes Ge-anneke
  8. Jessica:
    8 april 2014
    Jacqie!!
    Je eerste verhaal! :) Ik ben trots op je!!
    Goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. enjoy and have fun meid!
    Liefs Jessica
  9. Petra:
    9 april 2014
    Hee Jacq!
    Wat leuk wat van je te lezen, goed om te lezen dat je je eigen plekje nu hebt gevonden, dat zal een hele rust zijn..
    Geniet ervan!
    Veel liefs Peej!